Over de Regio Kortrijk

Arrondissement Kortrijk

Het arrondissement Kortrijk omvat twaalf gemeenten in het zuiden van de provincie West-Vlaanderen. Deze provincie vormt één van de vijf provincies in Vlaanderen, de Nederlandstalige regio binnen het federaal België. Het arrondissement Kortrijk paalt aan de West-Vlaamse arrondissementen Ieper en Roeselare, aan het Oost-Vlaamse arrondissement Gent, aan de Waalse arrondissementen Tournai en Mouscron, en aan de landsgrens met Frankrijk.

Eurometropool

In Europees perspectief kent deze regio evenwel een vrij centrale ligging, met uitstekende ontsluitingsmogelijkheden. Vooral de morfologische aansluiting bij het dichtbevolkte Noord-Franse gebied Lille - op nauwelijks een kwartier rijden - maken dat deze 'Frans-Belgische Metropool' een steeds belangrijkere rol kan spelen tegenover de hoofdsteden Brussel, Parijs en Londen.

Streekontwikkeling

In de Kortrijkse regio zijn een groot aantal organisaties actief betrokken bij diverse facetten van streekontwikkeling: de gemeentebesturen, het provinciebestuur, diverse socio-economische instanties, maatschappelijke belangengroepen en instellingen.